Eet jij nu wel genoeg omega 3-vetzuren?

stress

Omega 3-vetzuren zijn essentieel in deze periode

We zitten in een periode met veel onzekerheden en er wordt best wel wat van ons gevraagd.

Niet alleen van jou en mij, de volwassenen, maar ook van onze kinderen. Veel kinderen vinden het lastig om thuis hun schoolwerk te maken. Ze missen hun vriendjes en zijn onzeker wanneer de normale schooldag weer begint. Ook zijn veel mensen en kinderen bang voor het Corona virus en alles wat ze erover horen en lezen. Veel onduidelijkheden kunnen zorgen voor stress, bij kinderen als bij volwassenen. De mens is erbij gebaat om een duidelijk en vast ritme te hebben en nu is het vaste ritme dat we hadden even op hold komen te staan.

We hebben meer stress en dit vraagt om aanpassing in onze voeding

Wat voor voeding hebben we dan nodig? We hebben voedsel nodig die ons helpt met het goed omgaan met stress en die ons helpt om flexibel te zijn, zodat we goed kunnen anticiperen op alles wat erop ons afkomt.

Omega 3-vetzuren (EPA en DHA) helpen ons hierbij. Dit zijn meervoudig onverzadigde vetzuren die van groot belang zijn voor ons lichaam. We hebben deze vetzuren nodig voor o.a. een goede celcommunicatie en ze helpen onze celmembranen om vloeibaar te blijven. Hoe vloeibaarder onze celmembranen zijn, hoe beter we ons kunnen aanpassen aan verandering en hoe stressbestendiger we dus zijn. Zodat we beter om kunnen gaan met alles dat er op ons afkomt.

Omega 3-vetzuren

We kunnen zelf EPA en DHA aanmaken, maar dit is niet voldoende. Daarom is het heel belangrijk om het ook uit voedsel te halen. Omega 3-vetzuren zitten vooral in zeevoeding zoals makreel, forel, zalm en schelp- en schaaldieren. Maar het zit ook in zeewier, algen en krill. Er zijn ook nog een aantal plantaardige bronnen van omega 3-vetzuren (linoleenzuur), hoewel je hier wel meer van moet eten om dezelfde hoeveelheid binnen te krijgen. Een aantal voorbeelden zijn lijnzaadolie, koolzaadolie, walnoten(olie), sojaolie, lijnzaad, chiazaad en hennepzaad. Ook kun je omega 3-vetzuren prima innemen als supplement.

Wil jij bewuster gaan leven, maar het allemaal wél leuk houden voor jezelf en/of je gezin?

Download dan mijn gratis stappenplan 'Gezond zonder gedoe in 2 simpele stappen'.

Hierin leg ik je uit hoe je in 2 stappen minder suiker en snelle koolhydraten kan eten. Als je dit verandert, verandert je gezondheid en dus je leven!

Leef gezond maar dan wel zonder gedoe met deze 2 stappen! Laat je gegevens achter en je ontvangt het direct!

  • Ik ga uiteraard zeer zorgvuldig met je gegevens om. Hoe ik dat doe kun je lezen in de privacyverklaring.

omega 3-vetzuren

Laat een reactie achter