Laat je niet VET gek maken!

Zonnebloemolie

Wat is jouw relatie met vet?
Daar ben ik wel nieuwsgierig naar, want iedereen heeft wel een gevoel bij vet of er een mening over. Dat kan ook niet anders als we zo’n nauwe relatie hebben met vet. We eten het, hebben er soms teveel van, snakken ernaar en voelen ons soms (te) vet. En we kunnen ook nog eens niet zonder vet.

Dus hoe je het ook went of keert, vet is een razend populair woordje, vet populair zeg maar 😉

Vet staat altijd hoog in de TOP 10 lijst van de meest besproken, onbeminde en ondervraagde onderwerpen.

Toch vind ik het persoonlijk een beetje sneu dat vet altijd in het verdomhoekje staat, terwijl het ook onze compagnon is. Vet kun je eigenlijk zien als een groepje vrienden. In een groep zitten altijd verschillende types. Beetje ‘The Good, The Bad and The Ugly’. In het groepje vet zitten ook dit soort types.

Laten we eerst kijken wie er dan precies in het groepje vetten zitten. Hierbij een mooie diagram die het duidelijk maakt.

Vetzuren

Vetzuren bestaan dus uit onverzadigde en verzadigde vetten. De onverzadigde vetzuren kun je zien als The Good, tenminste zo wordt er vaak over geschreven. En de verzadigde vetzuren als The Bad. Maar zo simpel is het niet. Want ook The Good heeft een slechte kant.

Vetten zijn net als mensen; niet 100% Good of Bad
Het gaat juist om de balans. Je zou kunnen zeggen dat in de  onverzadigde vetzuren ook The Ugly zit, want als we teveel Omega 6-vetzuren eten is er onbalans met onze Omega 3-vetzuren. En deze onbalans zorgt voor veel problemen. De juiste balans zou moeten zijn (Omega 6 staat tot Omega 3) -> 5:1 en door ons eten staat het -> 20:1. De balans is dus ver te zoeken!

We eten dus veel te veel Omega 6
Omega 6 zit onder andere in vet zoals zonnebloemolie, margarine, sojaolie en maïsolie. En omdat zonnebloemolie vaak de basis is van veel voorverpakt voedsel zoals chips, koekjes, vette hap van de snackbar, pakjes en zakjes eten we veel te veel omega 6.

Onderzoek heeft zelfs bewezen dat we depressieve klachten krijgen van het eten van teveel Omega 6. Het eten van Omega 3 zorgt ervoor dat je je beter in je vel gaat voelen. Een ander kenmerk van Omega 3 en 6 is dat Omega 6 ervoor zorgt dat ontstekingen in ons lijf aangaan en Omega 3 ervoor zorgt dat de ontstekingen uitgaan. Omega 3 is dus de tegenhanger van Omega 6. Is er teveel Omega 6 in je lijf, dan is het lastig voor je lijf om de ontsteking uit te zetten.

Dus wat kun je eraan doen?
Zorgen dat je veel Omega 3 eet en minder Omega 6. Dit betekent meer schelpdieren, lijnzaadolie, zeegroenten, groene bladgroenten, chiazaad, lijnzaadolie, vette vis (haring, makreel, zalm, sardientjes), walnoten eten. En als er in de supermarkt een voorverpakt product naar je lonkt? Kijk dan eerst even op de achterkant, want dan bedenk je je misschien wel (hopelijk). Af en toe iets ‘fout’ eten is niet verschrikkelijk, maar het gaat wel om de balans! En kies bijvoorbeeld roomboter, kokosolie of voor olijfolie in plaats van margarine.

Nu wordt vet al iets meer je vriend toch? 😊

Wil je weten welke 2 stappen je kunt zetten om Gezond te leven zonder Gedoe? Laat je gegevens achter en download direct het Stappenplan

  • Ik ga uiteraard zeer zorgvuldig met je gegevens om. Hoe ik dat doe kun je lezen in de privacyverklaring.

 

Laten we nu kijken naar de verzadigde vetten -> The Bad

Ai, ai…..verzadigde vetten, wat hebben die een slechte naam.
Maar wist je dat je lichaam zelf verzadigde vetten aanmaakt uit onverzadigde vetten? Dus zo slecht kunnen ze niet zijn. Ons lijf houdt ook van de energie die uit verzadigde vetten komt, omdat deze langzaam vrijgegeven wordt en we hier lang mee kunnen doen.

Ik schreef al eerder dat vetten niet 100% Good of Bad zijn en zo is het ook met verzadigde vetten. De verzadigde vet is The Good als het om een natuurlijke verzadigde vet gaat. Maar het is The Bad als het om de onnatuurlijke verzadigde vet (geraffineerde producten) gaat.


Deze verzadigde vetten kun je beter zien als transvetten
Deze verzadigde vetten zijn chemisch behandel in de fabriek en ons lijf herkent ze niet meer. Het zijn lege vetten waarvan de molecuul is beschadigd. Ons lichaam kan er niks mee.

Dus welke verzadigde vetten zijn goed voor je?

  • De natuurlijke vetten zijn goed voor je, zoals 100% natuurlijke kokosolie (dus dit is geen kokosolie die verwerkt is in een kant en klaar product!), biologisch vlees (het liefst wild) en avocado
  • En voor welke verzadigde vetten moet je oppassen? Eigenlijk alles dat verwerkt is in allerlei voorverpakte producten (dus ook kokosolie!). Kijk op de achterkant van de verpakking en begint het met olie? -> in wat voor vorm dan ook, dan weet je dat er veel verzadigde vetten in zitten. Deze lijken dus op transvetten. Ze zitten in vegetarisch vlees, allerlei snacks, chips, koekjes, gebak, ….

Dus niet alle verzadigde vetten zijn ongezond en slecht voor je!

Maar laten we even naar onderstaande afbeelding kijken van Becel, het bekende margarine merk. Die wil maar al te graag duidelijk maken dat je lekker veel linolzuur (Omega 6) moet eten en dat ALLE verzadigde vetten slecht voor je zijn.

Vetzuren Becel

Nu weten we dat dat iets genuanceerder ligt!

 

Zo zie je maar weer, geloof niet alles wat commerciële bedrijven zeggen.
Vooral als er eigenbelang bij komt kijken. Eet dus zeker vet, maar zorg voor de balans (Omega 3 & Omega 6) en eet natuurlijke vetten.

Om nog eens het belang van goede vetten te benadrukken, hierbij een opsomming:

  • Vetten leveren energie die langzaam worden vrijgegeven aan ons lichaam.
  • Je hebt ze nodig voor de transport van vet oplosbare vitamines
  • Je hebt ze nodig voor je ontwikkelingen en functie van je hersenen, zenuwstelsel en ogen
  • Je hebt ze nodig voor de aanmaak van hormonen
  • Werken ontstekingsremmend

 

goede vetten