Kies je rauwe cacao of de reguliere cacao?

20190619_152210

Moet je eigenlijk altijd rauwe cacao kopen?

Rauwe cacao is behoorlijk hoog geprijsd, dus is het verstandig om altijd maar de rauwe variant te kiezen boven de normale cacaopoeder? Als het een ingrediënt is die je vaak gebruikt, kan het best oplopen in de kosten.

Voor 300 gram rauwe cacao (is bio) betaal je al snel €7,-, maar 250 gram gewone cacao van bijvoorbeeld het merk Droste kost bij de AH €3,09. Maar, dan heb je geen biologische en/of Fairtrade cacao! Net als voor koffie kies ik voor cacao het liefst altijd voor Fairtrade. Smaakt toch veel lekkerder als ik weet dat anderen niet hebben geleden voor mijn kopje koffie of warme chocolademelk 🙂

Maar dit voor nu even terzijde.

 

Wat is rauwe cacao dan precies?

Kies je rauwe cacao of de reguliere cacao?Rauwe cacao-2

Cacao komt van de cacaoboom en in de cacaoboom hangen de cacaovruchten met de cacaobonen erin. De bonen moeten als eerste gedroogd worden. Bij de rauwe cacao gebeurt dat niet boven de (ongeveer) 45 graden (reinigen en drogen!). Met andere woorden rauwe cacao wordt op een veel lagere temperatuur verwerkt dan de reguliere cacao. Met als doel dat alle vitaminen en andere voedingsstoffen beter bewaard worden. En dat zijn er heel veel (ik zal ze zo opnoemen)!

Thuis gebruiken we heel veel rauwe cacao. De kinderen vinden het heerlijk en eten het vaak in de ochtend in hun yoghurt. Toch een fijn gevoel als je weet dat je kinderen met zo'n bakje yoghurt al heel veel goede bestanddelen binnenkrijgen. Maar ik gebruik dus de rauwe variant alleen als ik het ook rauw gebruik en er dus NIET mee ga bakken, want dan verliest het toch zijn waarde. Dan gebruik ik de Fairtrade cacaopoeder.

Waar is rauwe cacao nog meer goed voor?

In een bakje yoghurt met rauwe cacao zit veel magnesium en dat helpt de spieren en hersenen om goed hun werk te kunnen doen. Dus goed voor je energie. Logisch dat kinderen die naar school gaan magnesium goed kunnen gebruiken. Gemiddeld gebruik je voor 1 portie 15 gram cacao. Hiermee krijg je 78 mg magnesium binnen en dat is al een groot gedeelte wat je per dag minimaal binnen moet krijgen.

Kinderen hebben namelijk per dag ongeveer nodig:
1 – 3 jaar 80 mg per dag
4 – 8 jaar 130 mg per dag
9 – 18 jaar 240 mg per dag

Het is ook rijk aan antioxidanten. Hier moeten we altijd veel van binnenkrijgen, want antioxidanten helpen je lichaam om gezond te blijven doordat het vrije radicalen helpt uit te schakelen. 

Het bevat ook veel ijzer. Een ijzertekort zorgt voor bloedarmoede. Zolang kinderen in de groei zijn, hebben zij een verhoogde kans op een ijzertekort. Zeker wanneer zij in de puberteit komen en in zeer korte tijd snel groeien.

Ook wordt door cacao dopamine in ons lijf aangemaakt en bevat het serotonine. Van beiden worden we blij. Wat kan een ouder zich nog meer wensen dan een kind dat blij is als hij/zij naar school gaat!

Waar gebruiken wij thuis rauwe cacao voor?

  •  Yoghurt -> super voor in de ochtend. Geeft je energie en....de meiden eten dit vaak als ontbijt
  •  Chocolade ijs -> een voorbeeld is ijs gemaakt van bevroren bananen. Hier doe je dan paar scheppen cacaopoeder overheen en eventueel wat honing. Goed mengen en smullen maar!
  •  Chocolade mousse -> dit is ook heerlijk en super makkelijk te maken.
  •  Af en toe bakken we iets lekkers en gezonds, zonder dat het de oven in moet.
  •  In smoothies
  •  Natuurlijk voor eigen gemaakte chocomelk (warm of koud)

 

Wil je weten welke 2 simpele stappen je kunt zetten om Gezond te blijven zonder Gedoe? Laat je emailadres en naam achter en ontvang DIRECT mijn stappenplan!

  • Ik ga uiteraard zeer zorgvuldig met je gegevens om. Hoe ik dat doe kun je lezen in de privacyverklaring.

rauwe cacao

Laat een reactie achter