6 redenen waarom kinderen noten moeten eten!

Noten

Houd je kind van noten? Super! Want ze zijn rijk aan vitaminen, mineralen, aminozuren, eiwitten en goede vetten. Maar laten we eerst kijken wat noten precies zijn.

Wat zijn noten precies?
Plantkundig gezien zijn noten het zaad van een boom. Het zijn eigenlijk droge vruchten, omhuld door een vruchtwand. Voorbeelden van noten zijn cashewnoten, paranoten, hazelnoten, macadamianoten, pecannoten, pistachenoten en walnoten. Even voor de duidelijkheid. Pinda’s zijn geen noten en amandelen zijn eigenlijk pitten. Snap je het nog? 😉. Een amandel groeit in een vrucht en daarom is het een pit, net als dat een appel of abrikoos ze heeft. Eind van de zomer splijten de vruchten zich open en droogt de amandelnoot…euh pit uit. Toch als we het hebben over noten dan worden meestal pinda’s en amandelen ook genoemd.
Amandelen

Wat zijn dan peulvruchten?
Pinda’s zijn niet het zaad van een boom, maar de boon van de plant. Ze groeien dus niet aan bomen. Ze groeien zelfs onder de grond. Ze behoren samen met o.a. doperwten, bonen en linzen tot de peulvruchten. Een peulvrucht is zeker niet zo gezond als een noot, want hoewel peulvruchten vitaminen, mineralen en eiwitten bevatten bevatten ze ook antinutriënten. Dit is een natuurlijke gifstof van de plant waarmee een plant zich beschermt tegen o.a. insecten. Hierdoor kan het eten van peulvruchten de werking van de darmen ontregelen.

De boon kun je namelijk zien als het kind van de plant en de plant beschermt natuurlijk haar kind.

Wat zijn dan gezonde noten?
Gezonde noten zijn de ongebrande en ongezouten noten. Gebrande noten hebben namelijk door het brandingsproces veel van hun voedingswaarden verloren en ze zitten ook nog vol olie door het frituren. Gezouten noten zijn niet zo gezond, omdat ze bewerkt zijn met geraffineerd zout. Dit zout bevat alleen natriumchloride en toegevoegd jodium. Er zitten geen mineralen meer in door het verwerkingsproces. Het enige zout dat je lichaam goed kan verteren is ongeraffineerd zout zoals zeezout en dat zit dus niet op een noot.
Gezonde noten

Waarom zijn noten zo waardevol?
Noten zijn natuurlijk goed voor iedereen, maar ook zeker voor kinderen. In noten zitten vitaminen en mineralen die ook voor kinderen echt belangrijk zijn. In de ene soort noot zit wat meer van het één dan in de ander, maar deze opsomming geeft wel een goed beeld waarom het eten van noten zo gezond is.

Wil je weten welke 2 simpele stappen je kunt zetten om Gezond te blijven zonder Gedoe? Laat je emailadres en naam achter en ontvang DIRECT mijn Stappenplan!

  • Ik ga uiteraard zeer zorgvuldig met je gegevens om. Hoe ik dat doe kun je lezen in de privacyverklaring.

De belangrijkste voedingswaarden van noten zijn:

  1. Noten bevatten veel eiwitten (zie tabel hieronder):
    Alle weefsels in ons lichaam zijn opgebouwd uit cellen die eiwit bevatten zoals; spieren, organen, botten, bloed en het zenuwstelsel. Vooral bij kinderen wordt veel weefsel opgebouwd, dus heel belangrijk voor ze om genoeg eiwitten binnen te krijgen! Kinderen tussen de leeftijd van 1 – 18 jaar hebben nodig: aantal kg lichaamsgewicht x 1.2 gram eiwit.
  2. Gekoppeld aan het eten van eiwitten -> noten bevatten veel essentiële aminozuren:
    Aminozuren zijn de bouwstenen voor het eiwit in lichaamscellen en vormen de basis van alle levensprocessen (o.a. vervoer en opslag van alle voedingsstoffen, essentieel bij wondgenezing en herstel van weefsel). Eiwitten worden afgebroken tot aminozuren en dit gebeurt een paar keer per dag. Dit betekent dat ons lichaam dus constant met nieuwe aminozuren aangevuld moet worden. De essentiële aminozuren zijn essentieel omdat ons lichaam ze niet zelf kan maken. We moeten ze daarom binnenkrijgen met de voeding door het eten van eiwitrijke voeding.
  3. Een noot bevat veel vitamine:
    * Vitamine B1 -> nodig voor hersenen en spieren
    * Vitamine E -> helpt als antioxidant de lichaamscellen beschermen tegen invloeden van buitenaf.
  4. Een noot bevat de volgende mineralen
    * IJzer -> nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen -> veel kinderen kunnen een ijzertekort hebben en zich vermoeid voelen.
    * Magnesium -> nodig voor o.a. de botopbouw en spieren
    * Calcium -> nodig voor opbouw en onderhoud van botten en gebit en transport van andere mineralen zoals magnesium.
  5. Een noot bevat de volgende spoorelementen:
    * Zink -> zorgt o.a. voor de opbouw van eiwitten en groei en vernieuwing van weefsel
    * Koper -> zorgt o.a. voor een goede werking van het afweersysteem
    * Selenium -> beschermt rode bloedlichaampjes en cellen tegen beschadiging. Een antioxidant dus.
  6. Er zitten veel goede onverzadigde vetten in noten:
    * Deze heb je nodig om vet-oplosbare vitamines (A,D,E en K) mee op te nemen
    * Deze vetten geven ons langdurige energie
    * Er zitten omega 3-vetzuren in noten (ALA). Deze vetzuren zijn in alle lichaamscellen aanwezig en hebben invloed op het functioneren van dus alle cellen. Ze zijn dus essentieel voor ons.
    * Deze hebben we nodig voor de aanmaak van hormonen, zoals cortisol en adrenaline. Hormonen die we nodig hebben om meer energie te krijgen in stressvolle situaties (als we snel moeten reageren, iets spannends mee maken).

Voedingswaarden van verschillende soorten noten:

Voedingsmiddel Eiwit Enkelvoudig onverzadigde vetzuren Meervoudig onverzadigde vetzuren
(g) (g) (g)
Amandelen 19,0 37,6 10,3
Cashewnoten 19,0 30,2 8,7
Walnoten 15,0 13,3 46,1
Hazelnoot 14,0 53,4 7,2
Pecannoten 9,2 43,7 17,4

Bron: http://www.food-info.net/nl/national/ww-noten.htm

Hoeveel noten per dag zijn goed voor je kind?
Voor een kind tussen de 1 – 8 jaar zou ongeveer 15 gram noten per dag goed zijn.

15 gram noten is ongeveer hetzelfde als één handje vol van een kind.
6 redenen waarom kinderen noten moeten eten!Tot de leeftijd van 4 zou ik aanraden om de noten klein te maken of maak er meel van (door het in de keukenmachine te doen of met de staafmixer klein te maken). Je kunt natuurlijk ook allerlei notenmeel kopen. Maar zoals met alles, overdaad schaad! Deze vitaminen en mineralen zitten natuurlijk ook in andere groenten, fruit, vlees, vis. Het belangrijkste is dat je varieert. Maar paar keer per week nootjes mee naar school, of verwerken door het avondeten, baksel, smoothie is gezond en lekker!

Houdt je kind niet zo van nootjes?
Als je kind niet van nootjes houdt dan kun je de nootjes fijnmalen met een keukenmachine of staafmixer. Ze zijn goed te verwerken in een smoothie, yoghurt of ijs. Je kunt ze ook fijngemalen strooien over de salade of een warm gerecht. Of ga lekker bakken met o.a. notenmeel. Er zijn hier recepten genoeg van te vinden.  soorten en er muffins, cake, brood en meer van maken.

♥ noten